Onlangs heeft Marketingdenken.nl Jacobs, medeoprichter van marketingbureau MOSQUITO geïnterviewd. Hij gaf zoveel input dat zij het interview in 2 delen geknipt hebben. In deel 1 van zijn interview vertelde hij over het belang van een strategie. Vandaag posten we deel 2, waar hij dieper ingaat op het medium folder. Voor klanten verzorgt MOSQUITO regelmatig huis-aan-huis verspreidingen, je kan ze dus gerust een expert noemen op dit gebied.

Houd het simpel en zet het slim in

“Huis-aan-huis folderverspreiding is een mooi medium.” Volgens Maarten, mede-oprichter van het marketingbureau MOSQUITO, neemt de waarde hiervan alleen maar toe omdat adverteerders er bewuster voor kiezen. Vroeger ging alles via radio, tv of de brievenbus. Tegenwoordig is dat anders en draait alles om bereikcijfers. Het mooie is dat met de huis-aan-huis folder deze cijfers nog gehaald kunnen worden, in tegenstelling tot tv, radio en adverteren in bladen. “Het folderpakket wordt denk ik wat dunner, maar wel relevanter en toegespitst op kwaliteit. Ik merk dat de folder echt aanzet tot actie: je kunt er zelfs de passief zoekende consument mee activeren”. Maarten vertelt hoe hij huis-aan-huis voor klanten inzet.

Mensen stappen je winkel binnen

“Voor klanten doen wij regelmatig huis-aan-huis verspreidingen. De ene keer gaat dat over een actiekrant van de lokale winkelstraat in een oplage van 20.000 stuks en de andere keer gaat het over ruim 500.000 adressen voor een consumentenmerk met huishoudelijke apparatuur. Ik merk dat het goed valt bij opdrachtgevers omdat het een campagne tastbaar maakt. Zeker als je een sterke actie hebt zie je gewoon dat mensen met de folder de winkel binnenstappen. Dat is toch gaaf!”

Wie wil je bereiken? Voor elk budget een oplossing

Mensen denken wel eens dat huis-aan-huis prijzig is. Niets is minder waar. Het voordeel van de huis-aan-huis folder is dat er voor vrijwel elk budget een goede oplossing te bedenken is. Het gaat erom dat je weet wie je wilt bereiken en welke respons je verwacht. Zo kun je bepalen hoe je het slim kunt inzetten.

“Spotta helpt vaak met het concretiseren van de door ons geformuleerde doelgroepen door te segmenteren op veel verschillende factoren. Klanten vinden dit overigens ook interessant om te zien: over welke gebieden kun je het beste verspreiden binnen het beschikbare budget en met zoveel mogelijk relevant bereik.”

Huis-aan-huis adviseren komt voor MOSQUITO altijd voort uit de strategie. Zoals voor een landelijke restaurantketen met een vestiging in Eindhoven. “Na een aantal strategiesessies wisten we duidelijk wie de doelgroep was, in welke wijken ze wonen en hoe hun bestedingspatroon eruit ziet. Dan kun je met huis-aan-huis een vrij gerichte campagne opzetten tegen relatief lage kosten. Dit hebben we ondersteund met driehoeksborden langs de weg in diezelfde wijken en dan zie je dus al snel fantastisch resultaat.”

Houd het simpel

Maarten zijn belangrijkste tip: houd het simpel. Vaak zie je dat bedrijven elke reclame-uiting zien als een kans om alles uit de kast te halen. Dit werkt echt averechts. Mensen hebben dan geen idee wat er van ze wordt verwacht. Focus op 1 idee en 1 boodschap en wees hierin consequent en duidelijk.

Stel dat je als bakker meer klanten in je winkel wil hebben, vertel in je folder dan niet je hele historie en wat voor hi-tech broodbakmachine je hebt. Zet er gewoon een duidelijke actie op waar niemand omheen kan zoals: deze week alle broden 3 voor € 5,-. Of maak er uitknipbonnetjes van. Als het maar overduidelijk is waar het om gaat. Mensen willen niet lezen en nadenken over je actie. En zorg voor goed beeld dat in een split second vertelt waar het om gaat.

De gouden tip aan de ondernemer

Maak een goede mix die past bij je strategie. Introduceer je een nieuw automodel in de markt? Verwijs in de folder dan naar de webpagina waar mensen de brochure kunnen downloaden en een proefrit kunnen aanvragen. Wil je een Ladies Night promoten van je bloemenwinkel, zorg dan dat mensen zich via Facebook kunnen aanmelden voor dit evenement. Zo koppel je offline perfect met online.

Mensen moeten meerdere malen en op verschillende manieren met je product of dienst in aanraking komen voor ze je overwegen. Reclame is voor een groot deel trial & error. Maar met een keer proberen red je het niet. Het moet een onderdeel zijn van je bedrijfsvoering. Pas dan kan het ook echt voor je werken. Het is geen kostenpost maar een investering in een beter resultaat.

bron: Marketingdenken.nl